Mandelkubbar

Varje sommar måste jag baka minst en omgång mandelkubbar och i förmiddags innan vädret hade bestämt sig för om det skulle bli sol eller fortsätta vara molnigt rörde jag och flickorna ihop en deg. I stället för att ha mandelsmak på kubbarna använde vi vaniljsocker och det fungerar jättebra det med.



Dagens omgång blev väldigt goda och nästan alla är rullade av min femåring så jag tycker såklart de är lite extra fina. Receptet kommer från min mammas väninna:

Ann-Louises mandelkubbar, ca 25 st

200 g rumsvarmt margarin     
2 dl socker                                           rörs ihop

2 ägg
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 droppar bittermandelolja eller minst 3 tsk vaniljsocker

Rulla till kulor (platta till lätt) och doppa i pärlsocker. Grädda sedan i 225 grader i ca 8-10 minuter.

Nu är det strax äntligen dags för premiären av äkta sommarfeeling: Allsång på Skansen och Morden i Midsomer. Kvällen är räddad!




Kommentarer :

#1: Bokmalen

Å, vad trevligt med egengjorda mandelkubbar!! Måste spara receptet å prova nån dag. ;)

Kramen, Maria

skriven
#2: InneoUte-Malin

Jag bara ÄLSKAR mandelkubbar. Min mormor brukade alltid baka det när jag var liten. Ska helt klart testa det här receptet en mulen dag. :-)

skriven
#3: Skönt Hemma

Ser gott ut och verkar inte alls svårt att göra. Måste testas :D

skriven
#4: Monika

Det ser jättegott ut. Måste nog provbaka receptet nån dag!

skriven
#5: Sofie

Mandelkubbar hör sommaren till, det bakade alltid min farmor förut lagom inför sommarlovet. Ska prova det där receptet med vanilj någon dag!



Kram, Sofie

skriven
#6: Dahlarna

Åh det måste jag testa! Har aldrig bakat mandelkubb. Skulle ha bakat muffins idag, men lilleman & jag städade balkongen istället. Han var otroligt duktig. Vilken dold talang & han BAD SJÄLV om att få hjälpa till! Me like!!! KRAMAR!

skriven
#7: fru Sätterlund

Vad gott med kubb - me like :) Det måste jag prova baka någon dag.

Vad snyggt med en stringhylla i köket :) Hoppas på bilder sen!

Kram Therese

skriven
#8: Mari

Lustigt! Grannen och jag diskuterade just mandelkubbar igår, hon skulle oxå baka såna. Hoppas hon bjuder....



Morden i Midsomer börjar då är det sommar, Allsången likaså.



Ha en bra dag och kram!

skriven
#9: Linas inredning

Åh, jag som tycker mandelkubbar är så gott, har tänkt att de nog är krångliga att baka själv men nu måste jag testa! Tack för tipset!

skriven
#10: Therése

Är inte så förtjust i köpta mandelkubbar!

Men det är nog en helt annan sak med hembakta kan jag tänka :-)

Borde nog ge det en chans!

Kram Therése

skriven
#11: isabels värld

Måste testas. Har aldrig bakat mandelkubbar. Ska nog prova varianten med vaniljsocker. Kram Pernilla

skriven

Kommentera inlägget här :