Ledsen

Mammaledig ska man tydligen inte ens få vara i lugn och ro. Jag jobbar som lärare på högstadiet i en av våra grannkommuner och vi har hittills varit skonade från uppsägningar på grund av att elevantalet sjunker.  I går ringde BU-chefen till mig för att boka in ett möte med mig på måndag. Jag tror knappast att anledningen är att han tänker bjuda mig på kaffe och prata om vädret. Jag vet att jag förmodligen inte sägs upp helt, eftersom jag har en kompetens i tyska som ingen annan på skolan har, men ändå känns det helt värdelöst att hamna i den här situationen. Om jag inte får jobba så mycket som jag vill till hösten lär drömmen om att vi ska kunna köpa något eget ligga långt bort. Min älskade M är både civilingenjör och doktor i kemi, men han har varit arbetslös sedan han disputerade för några månader sen. Han har varit på en del intervjuer och i morgon ska han på en så långt bort som i Sundsvall. Det är ett bra jobb och han har mitt fulla stöd om han skulle få det, men jag känner mig ändå ledsen när jag tänker på att vi kanske skulle behöva lämna alla nära och kära här i Umeå. Innan jag fick det tråkiga telefonsamtalet i går kunde vi i alla fall glädja oss åt att jag har en fast heltidsanställning och att vi kanske kan bo kvar här ändå i väntan på att M hittar ett jobb, men nu har det hela fått en mycket tråkigare vändning. Förmodligen kommer allt att ordna sig på ett eller annat sätt, men just nu när allt är så ovisst känns det så jobbigt.

Detta var kanske inte det roligaste inlägg jag gjort, men jag behövde få skriva av mig. Tack till dig som orkade läsa ända hit. Jag återkommer med ett roligare inlägg så fort jag får inspiration och har hämtat mig från allt. Kramar till er alla!

Kommentarer :

#1: Marina

Fan vad jobbigt =/ Men det behöver ju inte vara dåliga nyheter. Som du skrev så löser det sig alltid, och lärare är det ju brist på så se det positivt! Kram- en främling ;)

skriven
#2: Fridasfunderingar

Såklart man orkar läsa! Vad är man för människa om man bara ids när det är glada inlägg? Som människa har man ju inte alltid roliga dagar.
Hoppas det löser sig för er!

*Kramar om*

skriven
#3: Sofie

Usch vad tråkigt... Jag håller tummarna på det bästa! *kramar om* /Sofie

skriven
#4: Anna

Tack till er alla tre som kommenterat hittills! :-) Era kramar och tumhållningar värmer. Jag pratade precis med en annan mammaledig kollega och hon hade fått samma samtal. Jag är alltså inte ensam om detta tråkiga.

STOR KRAM till er!

skriven
#5: Jenny

Nä men fy. När man är mammaledig vill man ju bara få njuta av den och inte gå och fundera över sådant här!! Hoppas du får veta mer efter samtalet och att det kanske inte är så illa som du tror.

Vi hade en ganska jobbig tid för 4 ½ år sen. Jag var klar med min utbildning (förskollärare)men var arbetslös. Sambon blev precis klar med sin utbildning (civilingenjör) men fick inget jobb och jag blev gravid. Kändes rätt hopplöst ekonomiskt sett då. Men så fick han jobb, ca 85 mil bort och vi fick lämna vårt kära norrland. Det har gått jättebra och vi trivs här nere och har båda fasta heltidstjänster nu. Men visst var det en jobbig tid då när vi var mitt uppe i det. (Och jo, vi saknar våra nära och kära men det får gå!!!)

Massor av kramar till dig!

skriven
#6: jenny

usch vad tråkigt att inte få njuta av mammaledigheten utan ska måsta oroa sig över såna här saker.
jag hoppas verkligen att det löser sig för er & att det går bra på samtalet.

Många kramar till dig & din familj!!!

skriven
#7: Anna

Jenny & Jenny: Tack snälla ni! Era kramar värmer :-) Jag lovar att berätta hur det gick på mötet på måndag. KRAMAR

skriven
#8: Madde

Men vännen, hade inte läst här innan jag skrev i din gb på fl, skit också, hoppas vekligen inte att det är så illa, kom också ihåg att de som var varslade till jul inte behövde gå...tänker på dig vännen! PUSS

skriven
#9: Lina

Håller tummarna för er att löser sig med allt! För det är ju så jobbigt för er att vara oviss om hur det ska lösa sig. Men lösa sig, det kommer det att göra och du kommer att kunna se tillbaka på det med andra ögon efteråt. Stora kramar från Lillasyster! (säg till om du behöver barnvakt) KRAMAR

skriven

Kommentera inlägget här :